visionaire setting

De ijsbeer. In deel 1 vertelde ik over de “open setting” en de toepassing daarvan bij de brainstormsessies en bij de vaardigheid van een teamleider.

Vandaag laat ik jullie via mijn beer-ervaring weer iets in de praktijk herkennen. Wat gebeurt er als je meerdere tools inzet voor het bereiken van jouw resultaten? Ik zou de tweede vorm een “visionaire setting” noemen.

 

Visionaire denkstappen

1. Aan het begin was de “open setting”: een parkveld bedekt met de sneeuw.

2. Na het voelen dat het plakt, een gedachte: “Oh-oh-oh, wat leuk! Zullen we een sneeuwpop maken?”

3. De eerste en de grootste bal is gemaakt: Waar gaan we hem plaatsen? Check.

4. In no time staan 3 ballen op elkaar gestapeld. Check. “Oh-oh-oh, is dat alles? Wat saai”.

5. Prikkel in de mind: “Ik wilde ooit een berenfamilie maken, maar jaren geen sneeuw meegemaakt”. En daar begint het pas echt leuk te worden: visie is er.

 

Van ''open setting'' naar ''visionaire setting''

6. De beslissing is genomen. Pauze. Net zoals personages in cartoons die snel graven in de laden van een klerenkast graaf je in je achterhoofd naar dat plaatje; ''hoe ziet de beer er uit?”. Alles vliegt door de kamer.

7. Al spelend en plakkend, natuurlijk kan het niet misgaan! Meer sneeuw waar het nodig is, en waar het teveel wordt, haal je het eraf. Te veel afgehaald? Geen probleem, bij-plak-ken!!

8. “Oh, wat is dit toch makkelijker dan beeldhouwen met hout, waar je het maar in een keer goed kan doen!” – alle tussenkomende gedachten zijn prima!

9. Vanaf de stap 6 heb je de houvast – het gevisualiseerde beeld. Hou dat voor ogen en volg het.

10. Het voelt als klaar. Is dit een beer? De kijkers zeggen van wel. Check. Tevreden over de esthetiek? Zeker! Ik heb dit nog nooit gedaan! Oh, toch even de neus donker maken. Check. Kinderen worden naar de beer gestuurd om voor de foto te poseren. Tof, ik heb iemand gelukkig gemaakt! Check.

 

Onbenut potentieel 

Het moreel van dit verhaal? Onbenut potentieel werd in een keer zichtbaar. “Wat heb je daaraan?”, zou je zeggen.

Dat weet ik nog niet. Wel kan ik hier altijd beroep opdoen in de praktijk. De eigen oorsprong nog beter leren kennen. Mogelijkheden uitbreiden.

Het gaat niet om de materie! Het gaat om het principe, over de vaardigheid, visie.

Het kan bijvoorbeeld ook klei zijn, of zand, of… een proces tijdens de workshop, of… een toekomstdroom, een doel, focus of een nieuw product.

 

Visie in het bedrijfsleven

Visie maakt een manager op zijn werkplek, totaal onafhankelijk van zijn branche, een creatieve schepper. Dat ene doel zo goed mogelijk overbrengen, zijn visie doen verbeelden en ervaren, zodat iedereen daar totaal gecharmeerd mee aan de slag gaat.

Uiteraard, vanuit zijn eigen kracht, want de leider heeft dat geschapen en benoemd. Wat is jouw onbenut potentieel? Of dat van jouw team? 

Denk erover na. 

- Vlada

Laat een reactie achter