Ongedwongen impressie

Winterzwemmen
Stadshagen Brochure
 

Wat heb ik meer met Stadshagen dan winterzwemmen en bootcampen bij de Milligerplas?

In het 2010 werkte ik nauw met een mooi team samen aan de kavelbrochure. Dus heb je de aankoop van jouw huis met deze brochure in handen gemaakt? Dan hoop ik dat onze weergave toen klopte en je nog steeds gelukkig met jouw woonplek bent!

Het stipverhaal van Yvonne de Haan prikkelde fantasie om deze groeiende wijk in gezichten te gieten.

En ik zie het nog voor me, hoe ik met de fotografe, Satinah Jellema, vastberaden op de fiets het hele gebied doorkruiste om sfeerbeelden te ‘pakken’. “Hee Satinah, dit is de juiste invalshoek! En nu een beetje naar links… Iets naar boven. En ietsjes naar beneden… Ja! Kijk, daar zitten jongens te kletsen, en daar staat ook iemand te spelen” “Waar? Ah, ik zie het”. Of: “Hee Vlada, heb je van die kant ook gekeken? Daar houdt iemand een geitje vast”. Een toevallige voorbijganger trok waarschijnlijk de wenkbrauwen op.

Visualiseren en verbeelden kon ik altijd al, en met dit opdracht kon ik mij echt uitleven. Je leest een scene uit het verhaal (input) –> plaatje in het hoofd (visie, inleving) –> zoek die (juiste) plek in de ruimte – neem waar en verbeeld, waar zijn de kaders, waarbinnen het zich afspeelt? Passen mensen daar met hun activiteit wel? (ruimte vastleggen) – en dan… Leef je uit om ze gezichten te geven! (vorm aan het eindplaatje geven, illustreren).

Schoolplein Stadshagen

Je zou je afvragen, of het ook met reële mensen net zo mogelijk gekund hebben? Gewoon een gezin volgen en in foto’s vastleggen? Een goede vraag. Wel… Wat zijn de ‘typische’ gezichten? En bestaan ze wel? Als je concrete mensen verbeeldt, heb je gauw kans dat ze een label krijgen: voor zichzelf en voor het totaalbeeld. Bij fictief iemand houd je het neutraal en het kan iedereen zijn.

Schoolplein met kinderen
Visualisatie laat de lezer de omgeving beter te beleven en eigen mogelijkheden uit te breiden, prikkelen, zonder ze in hokjes te stoppen. Want niet iedereen is in staat vanuit de abstractie en schema’s de werkelijkheid voor te stellen.
 
“Gooi je fantasie los als je naar de schetsen kijkt! Past dat bij jou? Brengt het jou op ideeën?” Het biedt de overweging tussen een harde verkoop en het ongedwongen aanbieden en die ruimte aan de (potentiële) koper/ klant zelf in te laten vullen.

10 jaar jubileum

Terugblik anyidea - VladaVisuals

Like & deel dit artikel

Laat een reactie achter