Feiten over de visie

Iets wat je niet uit je mouw kan schudden. Wel alle pieken en dalen met jouw team doorlopen en ervaren, van vele brainstormsessies en talloze overleggen met ‘een boel doorstrepen en loslaten’ tot veel er bijzetten, met: “Oh ja!” En dan waarschijnlijk later weer aanpassen, want daardoor zag je totaal iets nieuws ontstaan.

En… La Grande Finale! Het is voor jou nu duidelijk! Het gevoel van bevrijding, want het zit in je hoofd en ook in vele verslagen.

En dan komt een moment van de waarheid: “Hoe geef ik het aan de rest van mijn organisatie door? En ook aan de buitenwereld?” Vooral als dit een beslissende slag is voor het akkoord: “Ga zo door!” Of “Wij gaan mee!”

Visie Stadkamer Zwolle

De Stadkamer Zwolle

Inmiddels op de uitstekende nieuwe locatie, waar vele voeten (van jong en oud) de weg naar toe hebben gevonden. Waar alle (oude en nieuwe) activiteiten op volle gang zijn en de pers continue het licht erover laat schijnen.

Maar hoe gaf je het een tijd geleden in een pitch weer? Zodat binnen een presentatie die ‘Alles’ duidelijk en overzichtelijk werd? Het model, de financiering, de noodzaak, doelgroepen etc. Want als je in jouw toespraak op een issue van je verhaal ingaat, vervaagt het andere. Hoe houd je de aandacht van de luisteraar vast en hoe laat je de structuur en verbanden ook zien en begrijpen?

Heel blij was ik om vanuit de Stadkamer te horen: “We hebben de visual ingezet om zonder (veel) woorden ons verhaal te vertellen, en dat werkt!”

Hanzeland aftrap

Visie op Hanzeland Zwolle

Nu binnen in het hart van de innovatie, De Brainz. Juist. Precies in de omgeving die de komende decennia gaat transformeren, met de kennis van het steeds veranderende Nu en vanuit de mooie intentie voor de toekomst.

Je kijkt naar de brochure die veel optimisme en positiviteit voor dit traject uitstraalt. Het raakt, je verbeelding wordt geprikkeld. Toch wil je het totaal overzien en alles in een geheel te vangen, over je heen laten komen. En dan, als alle (kern)woorden, sfeer en gevoel in een beeld zichtbaar zijn, naar uitgebreidere uitleg gaan lezen.

“De Vrienden van Hanzeland, de opstellers van de visie, zijn erg tevreden met het resultaat. Ook van overige mensen krijgen we nog regelmatig positieve feedback op de visual."

Feiten op een rij:

  1. Visie is nooit af. Het is altijd de momentopname van de huidige situatie, want je kunt de exponentieel groeiende ontwikkelingen niet overzien. Je kunt de trendwatcher volgen of inhuren, toch zelfs dan kunnen processen eigen weg aannemen.

Wel is het belangrijk om daar overzicht in te hebben: de huidige middelen, mensen (wie doet wat en wanneer), kennis, activiteiten etc. en de intentie welke richting is wenselijk? Welke veranderingen of stappen zijn nu te verwachten en wat zou je als eerste kunnen doen?

  1. Strategisch gezien geeft een visuele overzicht een basis, een houvast. Intern zou je dan met de stok op de grond kunnen tekenen en stenen als uitgangspunten gebruiken. Of gooi je fantasie maar los! Iedereen die het vanaf de oorsprong ziet ontstaan, begrijpt hem in een keer en kan dit volgen.

Wil je je enthousiasme aan de rest van het publiek overbrengen, geef dan een gezicht en concrete namen aan wat je in deze ruimte neerzet.

  1. Je draagt samen met jouw team een geweldig innovatief idee aan en daar zou je organisatie een positieve draai in de wereld kunnen brengen. Wel betekent het innovatief, dat het nog niet bestaat! Geen echte referentiekaders, geen namen en ervaringen. Jullie zijn de voorlopers, pionieren! Hoe communiceer je dan met de buitenwereld, zodat je dan toch wel de juiste volgers, opdrachtgevers, samenwerkende partijen krijgt die het samen met jullie verder aansteken en realiseren?

Zet alles op papier, zelfs als je niet kunt tekenen: geef beelden en woorden daaraan. Heb geduld. Krassen mag en fouten bestaan niet. Totdat de juiste beelden en woorden ontstaan.

Hier schrijf ik binnenkort een aparte blog over. Wil je het niet missen, schrijf je je in voor een herinnering: Graag een herinnering.

Like & deel dit artikel

Laat een reactie achter